loading...
**دبستان اندیشه**
مدیر دبستان بازدید : 237 سه شنبه 16 آبان 1391 نظرات (0)

اختلالات دیکته

دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند وبه نسبت تعداد غلطهایی که مرتکب می شوند نمرات کمتری دریافت می کنند.

معمولا معلمان ووالدین برای تقویت دیکته متوسل به راههایی می شوند که غالبا نصیحت وسرزنش ،نوشتن صحیح کلمات چندین بار،افزایش تکالیف در منزل از آن نوع است .

اما واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع ویک سنخ نیستند، تا بتوان با اتخاذ یک روش همه ی آن اشتباهات  را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت .

ویژگی های اختلال دیکته

1-نارسا نویسی   2-قرینه نویسی و وارونه نویسی  3-ضعف در تمیز وحافظه دیداری

 4-حساسیت شنیداری  5-ضعف در دقت وتمرکز 6-ضعف در دید واگرا وهمگرا

 7-دید دو چشمی

را هبرد های آموزشی اختلالات دیکته نویسی

1-تقویت ادراک شنودی وحافظه اصوات حروف

 2-تقویت ادراک بصری وحافظه حروف

 3-استفاده از روش چند حسی   4- روش فرنالد

اختلا لات  دستخط

دست نویسی مهارتی است ،که دربین مهارت های ارتباطی ،از همه ملموس تر وعینی تر است که می توان آن را مستقیما مشاهده وارزیابی کرد وبه راحتی نگه داری می شود.هدف از انجام تمامی نوشته ها ایجاد نوعی ارتباط است که فرد باید به خوبی از عهده آن بر آید .

 «دستخط بی نهایت بد ونامرتب را گاهی نارسا نویسی می گویند.»

مواردی که می توانددر نوشتن ،باعث بد خطی می شود عبارتند از :

 1-کج نویسی بیش از حد  2  -راست نویسی بیش از حد

 3-پرفشار نوشتن          4-کم رنگ نویسی بیش از حد

 5-نامرتب نویسی بیش از حد  6-فاصله گذاری بیش از حد

 عواملی که می تواننددر ایجادنارسا نویسی موثر باشند

1-نقص دیداری  2-وضعیت نشستن

 3-چپ دستی  4 وضعیت کاغذ

شناسایی نارسا نویسی

  معلمان به دلیل اینکه هرروز کودک را مشاهده می کنند ،می توانندمواردی که کودک را از همسالانش جدا می کند (یعنی ناتوانی کودک در انجام فعالیت هایی که انتظار می رود وی از عهده ی انجام آن ها برآید)کشف کنندواین موارد را با متخصصین اختلالات مطرح کنند.

ارجاع دانش آموزان نارسا نویس به مراکز آموزشی اختلالات یادگیری

پس از این که معلم از طریق مشاهدات مکرر خود به وجود مشکلاتی در عملکرد نوشتاری دانش آموزپی برد ، باید مورد را با مسولین مربوطه در میان گذارد  وجهت حل مشکل یادگیری دانش آموز را ارجاع دهند تادر این مراکز به کمک آزمون های استاندارد شده مشکل دانش آموز به طور دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد .

اختلا ل ریاضی

تعدادی از دانش آموزان مقاطع  ابتدایی ,راهنمایی , ودبیرستان در یادگیری درس ریاضی دچار مشکل هستند وبا این که به اندازه دانش آموزان همسان خود تلاش می کنند,پیشرفت مورد انتظار را ندارند .

شاخص های ناتوانی در ریاضیات

1-اختلال در درک روابط فضایی

 2-درک ناچیز از تصویربدنی خود

 3-اختلال در توانایی دیداری –حرکتی ودیداری-   ادراکی

 4-درک ضعیف از جهت وزمان

  5-مشکل به خاطر سپاری

 6-نقص در راهبردهای ریاضیات

 7-مشکلات زبان وخواندن

 8- اضطراب ریاضی

طرح شناسایی دانش آموزان اختلال ریاضی

1-بررسی سابقه تحصیلی

 2-مصاحبه با والدین

 3-مشاهده کارکرد دانش آموز

 4-اجرای آزمون های استاندارد شده

 5-تشخیص و تهیه وتنظیم طرح آموزشی ودرمان

فرایند تشخیص ودرمان

پس از ارجاع و غربالگری  اولیه دانش آموز مورد ارزیابی های چند گانه (هوشی ، عاطفی ، ادراکی ،حرکتی و . . . ) قرار می گیرد و در صورت تأکید اختلال در کنار نمرات یا بیش تر از حد انتظار دانش آموز در درس یا دروس خاص ، پذیرش می گردد. پس از تکمیل فرآیند تشخیص ، دانش آموز دو جلسه در هفته (هر جلسه 45 دقیقه) در کنار تحصیل خود در مدارس عادی به صورت جلسات انفرادی یا گروهی از خدمات آموزش مرکز بهره مند می    گردد

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    تبلیغات سایت
    آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 33
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 52
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 34
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 51
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 346
  • بازدید سال : 6,061
  • بازدید کلی : 170,277
  • کدهای اختصاصی
    لوگوی دوستان